mandag 4. februar 2013

Det ene eller det andre- eller begge deler!

Med minsten i magen, fikk jeg lyst til å prøve tøybleier.......Med de tre andre knottebarna har ikke tanken engang streifet meg, men etterhvert som jeg leste litt her og der så bestemte jeg meg for å gi det en sjangs:) Og det er jeg glad for nå! Jeg skal ærlig innrømme at jeg bruker begge deler........tøybleier på dag og papirbleier på natt,enn så lenge!!
Jeg var veldig spent på hvordan dette ville fungere, syns jo kanskje det hørtes litt sprøtt ut at en strikket ullbukse skulle holde babyen tørr???? Men med et strikket ullinnlegg innerst, dermed enten knappebleie eller brettebleie, for så å avslutte med denne strikkede ullbuksen som sperrelag ytterst, så kan jeg stå for at minsten faktisk er tørr etter 3 timers søvn:)
Det neste jeg var veldig spent på var lukt! Ingen syns vel det lukter noe særlig av våt ull eller urin.....men jeg ble overrasket nok en gang:) Jeg har 3 ullbukser som er ibruk hver dag, jeg tar ny/tørr til hvert skift( for ja, ullbuksen blir selvfølgelig fuktig, men den oppleves ikke slik. Det er derfor den blir brukt som fuktsperre). Den som nettopp har vært på, henges til tørk og en ny tas på. Ullbuksene , hold deg fast, lukter faktisk såpe/ren ull!! og det selv etter 14 dagers bruk. Jeg skyller de med jevne mellomrom (ca hver 2-3 uke), og ca 1 gang i mnd setter jeg de inn med lanolin, og da blir de som nye igjen:)
Men hva med avføring?? tenkte jeg! Nå har jeg en kar som stort sett gjør dette når han ligger på stellebordet, men det hender jo.......og da er det man bruker rispapir. Rispapir legger jeg inni tøybleien, og denne kan kastes i sin helhet i toalettet, enkelt og greit! (med eller uten noe på).,
Litt vask blir det selvfølgelig, men hvem vasker vel ikke håndklær og undertøy med jevne mellomrom?
Så en liten oppsummering etter noen mnd bruk er: veldig fornøyd!! Det eneste minuset er at dagens babyklær ikke er tilpasset tøybleier lenger. Men går man for sparkebukser og heldresser så er det ikke noe problem, eller hjemmesydd- det fungerer veldig greit!
Er du litt nysgjerrig så har Nøstebarn endel informasjon ang. tøybleier, og deres klær er også spesielt tiltenkt baby og barn med tøybleier:)

Og den siste plussen: litt mindre søppel i søppelkassen!!

Jeg var litt ivrig i våres da jeg strikket disse ullbuksene, og har 4 stk som ikke har vært i bruk!! Har du lyst til å prøve deg så kan disse kjøpes:) Jeg strikker gjerne flere hvis det skulle være ønskelig. Garnet jeg bruker er Nøstebarn sitt 3-tråds lanolingarn. Denne buksen passer fra 0-6mnd, altså lang brukstid før neste str. som er fra 6-12mnd. Den er litt stor i starten, og da litt snau mot slutten:)

god mandag:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar